موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٥١٠ - بلاد كبيره
[سؤال ٢٢١٦] ١٠١٤٥٣٥٨
بسمه تعالى ١٤/ ٩/ ١٣٦١
حضور محترم شوراى استفتاى امام، سلام عليكم
پس از تقديم سلام و دعاى خير و سلامتى و طول عمر براى رهبر كبير انقلاب امام خمينى- مدّ ظله العالى- و پيروزى نهايى براى رزمندگان عزيز در جبهههاى نبرد حق عليه باطل و تعجيل در ظهور حضرت مهدى عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف.
احتراماً معروض مىدارد كه اينجانب كارمند بانك صادرات مىباشم كه حدود يكسال و نيم است بالاجبار در قرچك ورامين منزلى مسكونى خريدم و در آن ساكن شدم. همانطور كه قبلًا متذكر گشتم به علت كارمند بودن مجبورم كه هر روز صبح به تهران آمده و بعدازظهر به قرچك باز گردم و ضمناً به طور دائم و پشت سر هم نيز يك ماه به طور كامل- كه اصلًا به تهران نيايم- در آنجا نماندهام و از تهران هم اعراض نكردهام و هروقت فرصتى شود و بتوانم در تهران منزلى بخرم به تهران باز مىگردم.
حال شما بفرماييد نظر و فتواى امام در اين باره چيست؟ بنده براى خواندن نماز يوميه و گرفتن روزه در تهران و قرچك ورامين تكليفم چيست؟ با در نظر گرفتن اينكه بنده ممكن است تا چند سالى ديگر در تهران نتوانم خانه تهيه كرده و در همان جا ساكن باشم. ضمناً نظر امام را در اين مورد از چند روحانى و از دفتر امام جويا شدم و هر كدام نظراتى دادند. بنده و امثال ما كه تعدادشان هم نيز كم نيستند دچار مشكلاتى هستيم، خواهشمند است هرچه زودتر نتيجه را به اينجانب ابلاغ فرماييد.
بسمه تعالى، اگر تهران وطن شما است و از آن اعراض نكردهايد، در محلى كه وطن شما بوده نماز شما تمام است، ولى در قرچك بدون قصد ماندن ده روز حكم مسافر داريد.
[سؤال ٢٢١٧] ١٠١٥٥٣٤٤
بسمه تعالى
محضر محترم رهبر كبير انقلاب و مرجع عالىقدر جهان شيعه، حضرت آيت اللَّه