موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٠٩ - نماز قضا
[سؤال ١٥٧٥] ٨٥٨٦- ٦٦٣٠
٦. شخصى خوابيده، عمداً نماز را قضا مىكند مىگويد حالا خواب دارم هر وقت بلند شدم قضاى نماز را مىخوانم اين طور نماز ادا مىشود؟ شما بيان فرماييد.
بسمه تعالى، اين كار جايز نيست لكن نمازى را كه قضا كرده صحيح است.
[سؤال ١٥٧٦] ٧١٦٤٥٨
بسمه تعالى ١٢/ ١٠/ ١٣٦١
با سلام و درود بىپايان بر رهبر كبير انقلاب و شما مسئولان عزيز دفتر امام
براى من چند سؤال دينى مطرح شده است كه خواهش دارم از آنجا كه خود نمىتوانم براى آن سؤالها جواب بيابم، شما عزيزان جواب آنها را برايم بنويسيد:
١. من كه اكنون هجده سال عمر دارم، نزديك به هفت سال است كه نماز مىخوانم و از آنجا كه طريقه درست وضوگرفتن را به من نياموختند، نزديك به شش سال و نيم آن را اشتباه وضو مىگرفتم؛ تا آنكه خود از رساله امام طريقه درست وضوگرفتن را ياد گرفتم. خواهش دارم كه بفرماييد: نمازهايى كه تا به حال مىخواندهام- يعنى تا مدتى كه صحيح وضو نمىگرفتهام- باطل و بىفايده بوده و بايد آن دو سال نيم ديگرى را كه نماز بر من واجب شده است دوباره بخوانم يا خير؟
بسمه تعالى، اگر وضوى شما صحيح نبوده، نمازهايى كه با آن وضوها خواندهايد را بايد قضا نماييد.
٢. در موقع بلند شدن در نماز، به جاى «بحول اللَّه وقوّته أقوم وأقعد» مىخواندم: «بحول اللَّه وقوّته أقوم واقعُدْ» آيا نمازم صحيح است يا باطل؟ در صورتى كه نمىدانستم.
بسمه تعالى، اشكال ندارد.
٣. تمنّا دارم بفرماييد: مثلًا يك بچه مسلمان و يهودى و غيره ... كه پدر و مادر آنها مسلمان نيستند و هنوز به سن بلوغ نرسيدهاند از دنيا مىروند، آيا بچه مسلمان، به دليل اينكه پدر و مادرش مسلمان بودهاند، به بهشت مىرود و آن ديگرى، به اين دليل كه پدر و مادرش مسلمان نبودهاند، به جهنم؟ و اگر نه، بلكه آنها به اين دليل كه هنوز به سن بلوغ نرسيدهاند به بهشت مىروند، در اين صورت بايد گفت