موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٠٧ - نماز قضا
بسمه تعالى، اگر تمام وقت بيهوش بوده و به دست خودش بيهوش نشده، قضا ندارد.
[سؤال ١٥٦٨] ٧٢٨- ١١٩٥
٤. در صورتى كه نمازها و روزههاى گذشته ما متفاوت از جوابى كه مىگيريم باشد، چه بايد بكنيم؟
بسمه تعالى، نمازهاى گذشته اگر برخلاف وظيفه انجام گرفته، بايد قضا شوند.
[سؤال ١٥٦٩] ٨٦١٣- ٧٠
٤. مدت سه سال است نماز و روزه را در محل كار انجام وظيفه كردهام، تكليف آنها چيست؟ در ضمن شغل من كارمند است.
بسمه تعالى، چنانچه بر خلاف وظيفه انجام گرفته باشد قضا دارد.
[سؤال ١٥٧٠] ٧١٥٧٦٠٥
بسمه تعالى ٢٧/ ١٠/ ١٣٦١
من نمىدانستم كه نماز واجب است، فكر مىكردم هر كس دوست دارد، مىتواند نماز بخواند و مستحب است. حالا كه من بيست و پنج سال سن دارم و كسى هم به من نگفت كه نماز بخوان، بر تو واجب است. حال كه فهميدم واجب است؛ هميشه مىخوانم، ولى حالا تكليف من چيست كه از سن پانزده سالگى تا تاريخ ١٣/ ٤/ ١٣٦٠، نه روزه گرفتهام و نه نماز خواندهام؟ آيا حتماً بايد نماز و روزه را قضا كنم؟ نمىتوانم كار ديگرى بكنم؛ مثلًا راه ديگرى ندارد؟ لطفاً مرا راهنمايى كنيد.
تاريخ تولد من ٣٠/ ١٠/ ١٣٣٦ است.
بسمه تعالى، نماز و روزههايى كه انجام ندادهايد را، بايد قضا نماييد.
[سؤال ١٥٧١] ٥٠٥- ٤٠٨٥
٢. من از تاريخ ١٠/ ٨/ ١٣٦٠ شروع كردم به نماز خواندن تا به حال كه مىخوانم؛