موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٧٢ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
اين نماز (ظهر و عصر) را بهجا آورد يا ضرورتى ندارد؟ آيا مصلحت دارد كه انسان در اين نوع اماكن نماز يوميه واجب را بهجا آورد؟ خواهشمندم به اين سؤالات صريحاً پاسخ فرماييد؛ چون مسأله در رابطه با خدا است و خيلى مهم مىباشد.
بسمه تعالى، اگر علم به غصب بودن محل ندارند نماز اشكال ندارد.
[سؤال ١٢٤٥] ٥٧٨٦٢٠٧
بسمه تعالى ١٤/ ١٠/ ١٣٦١
دفتر حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، مدّ ظله العالى، سلام عليكم
گورستان متروكهاى به مساحت ٩٧٠٠ متر مربع كه وقفيت آن محرز نمىباشد در مركز شهرستان مرند وجود دارد كه در ١٤ آن آثار قبور به طور مشخص نمايان است و آخرين جنازهاى كه در آنجا دفن شده، متجاوز از هفده سال مىباشد. اين مكان جهت احداث مصلاى نماز جمعه بدون نبش قبر و پىكنى تنها با خاكريزى بر روى قبور به طريقى كه ديگر آثار قبور مشاهده نشود، محل مناسبى مىباشد. خواهشمند است نظر شرعى حضرت امام را در اين مورد به ستاد برگزارى مراسم نماز جمعه مرند اعلام فرماييد، اجركم عنداللَّه.
بسمه تعالى، در فرض مرقوم، اشكال ندارد.
[سؤال ١٢٤٦] ٥٧٩٣٦٦
بسمه تعالى
محضر مبارك امام امت و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران
محترماً؛ در طبقه دوم اداره مخابرات، نماز جماعت برگزار مىكنيم كه اين مكان قبلًا قبرستان بوده و قدمت آن از سى سال تجاوز مىكند. نظر به اهميت كار دستگاههاى مخابرات و كشيك كاركنان، آيا در اين مكان مىتوانيم نماز بخوانيم؟ نظر مبارك را در اين مورد مرقوم فرماييد.
بسمه تعالى، نماز اشكال ندارد.