موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٧٠٥ - چهارم شغل نبودن سفر
مشهد ساكن بودهام و از آن زمان تا كنون، به لحاظ وجوب شرايط كارى، در شهرستان گناباد ساكن شدهام. ضمناً تحصيلات خود را نيز در مشهد و شهرستانهاى ديگرى گذراندهام و و الدين من نيز در حال حاضر، در مشهد ساكن هستند؛ ولى از زادگاهشان- دلويى- قطع اميد نكردهاند.
كار من در رابطه با راهسازى مىباشد و نظارت راههاى روستايى را به عهده دارم.
اكنون سؤالات خود را در اين رابطه به عرض مىرسانم:
١. آيا من دائم السفر هستم يا مسافر؟
بسمه تعالى، در صورتى كه كار شما سركشى و نظارت بر تمام راه و جاده باشد و بدون ماندن ده روز در يك محل، به مقدار مسافت شرعى رفت و آمد مىكنيد، نماز تمام و روزه صحيح است؛ و الّا نماز شكسته است؛ مگر در محلى قصد اقامت ده روز نماييد.
[سؤال ٢٥٨٨]
٢. اگر مسافر هستم، آيا در شهرستان گناباد كه اكنون در آنجا ساكن هستم و خانهاى اجاره كردهام و ممكن است چند سالى ديگر نيز بنا به شرايط كارى و ادارى، در آنجا ساكن باشم، مسافر هستم و نمازم شكسته هست يا نه؟
بسمه تعالى، فرقى در كار نيست.
٣. اگر مسافر هستم، آيا در قريه دلويى كه زادگاهم مىباشد و هنوز هم از آنجا قطع اميد نكردهام نيز مسافر هستم يا نه؟
بسمه تعالى، تا اعراض از محل تولد خود نكردهايد، به حكم وطن باقى است.
٤. اگر مسافر هستم، چون در سالهاى گذشته، خود را دائم السفر مىدانستم، آيا بايد روزههاى ماه مبارك سالهاى پيش را كه گرفتهام، تجديد نمايم يا خير؟
بسمه تعالى، چنانچه خلاف وظيفه شده، قضا دارد.
٥. اگر دائم السفر هستم، آيا خارج از محدوده كار خود، مثلًا در مسافرت به مشهد هم دائم السفر هستم يا مسافر؟
ضمناً در فرصتى خدمت حضرت آيت اللَّه شيرازى، امام جمعه محترم مشهد رسيدم و از ايشان سؤال