موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٠٠ - حكم سجده سهو
[سؤال ١٥٥٣] ٣٢٦- ٤٨٣
٢. وقتى كه در ركعت سوم نماز، در نمازهاى چهار ركعتى و يا در ركعت اول، تشهد بهطور كامل قرائت شود (تا آخر صلوات) چه بايد كرد؟
بسمه تعالى، اگر از روى عمد نبوده اشكال ندارد و احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز، دو سجده سهو بهجا آورد.
[سؤال ١٥٥٤] ١٢- ٤٠٣١
٥. اگر در بين نماز و يا آخر نماز و يا بعد از نماز يادمان آمد كه در ركعتى سه سجده كردهايم چه حكمى دارد؟
بسمه تعالى، زيادى سجده اگر از روى سهو و فراموشى بوده در فرض مرقوم، نماز صحيح است و چيزى بر او نيست؛ اگرچه بهتر است دو سجده سهو براى زيادى سجده به جا آورد.
[سؤال ١٥٥٥] ٦٢- ٦٧٦
٢. اگر در حين نماز، بىموقع دست به قنوت بلند شود (مثلًا در ركعت اول يا سوم يا چهارم) نماز چه صورتى پيدا كرده و آيا سجده سهو به واسطه اين امر، واجب مىشود يا نه؟
بسمه تعالى، واجب نيست.
[سؤال ١٥٥٦] ١٦٢- ٣٤٨
٦. اگر در نماز در ركعت سوم و چهارم در تسبيحات اربعه سهواً «بسم اللَّه» گفته شود و يا اينكه سهواً «الحمد للَّه» و كلماتى مثل اينها گفته شده، اين سهويات سجده سهو مىخواهد يا نه؟ و چند تا مىخواهد؛ يكى يا دو تا؟
بسمه تعالى، سجده سهو واجب نيست.
[سؤال ١٥٥٧] ٧١٦٤- ١٩٣٢
٢. در مسأله شماره ١٠٠٥ در توضيح المسائل فرمودهايد كه اگر يك بار تسبيحات