موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٢٣ - قيام (ايستادن)
[سؤال ١٣٦٢] ٦٤٣١٧٣٧
بسمه تعالى ٢٤/ ٧/ ١٣٦١
محضر مبارك بنيانگذار جمهورى اسلامى، حضرت آيت اللَّه العظمى خمينى، دام ظله خواهشمند است حكم اللَّه را در مسائل ذيل بيان فرماييد:
١. در خط مقدم جبهه، مخصوصاً جبهههاى غرب، احتمال خطر زياد است، (ممكن است دو الى سه ساعت هم هيچ مسألهاى نباشد و گاهى هم خمپاره زياد مىآيد) آيا مىشود خارج از سنگرها نماز خواند يا خير؟ چون داخل سنگرها بايد نشسته خوانده شود.
بسمه تعالى، اگر احتمال خطر هست، داخل سنگر نشسته بخوانند.
[سؤال ١٣٦٣]
٢. اگر در خارج از سنگر به احتمال اينكه فعلًا امن است نماز شروع شود و در همين حين، خمپاره بيايد، براى حفظ جان لازم است درازكش شوند، اولًا مىشود اين عمل را انجام داد يا خير؟ و آيا مىشود بعد از رفع خطر، حركت كرد و نماز را ادامه داد يا خير؟
بسمه تعالى، مانع ندارد؛ مگر آنكه فاصله زياد باشد.
٣. بعضى از برادران كه كارمند اداره هستند از اداره مربوطه حقوق به آنان داده مىشود و پس از اعزام نيرو نيز به افراد در جبهه به طور كلى حقوق مىدهند، آيا از دو كانال پول گرفتن اشكال شرعى ندارد؟
مىتوانند اين پول را هم دريافت دارند يا خير؟
بسمه تعالى، بستگى به مقررات دارد.
به اميد آنكه خداوند توفيق نماز جماعت با امام بزرگوار را در كربلا نصيب فرمايد. خواهشمندم دعا فرماييد خداوند توفيق آن دهد كه ما هم آدم شويم. با تقديم احترام
[سؤال ١٣٦٤] ٦٣٣٦- ٣٢٤
٤. فعلًا از پاى مصنوعى استفاده مىكنم كه به نحوى است كه الحمد للَّهمىشود با آن ايستاده نماز خواند. گاهى به علت خستگى پا و يا احتمال زخم شدن آن، پاى