موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٦٥٠ - چهارم شغل نبودن سفر
٣. اكثراً وقتى مقدارى پول اضافى داريم آنها را در بانك جهت حفظ پولمان پسانداز مىكنيم؛ بعد از مدتى مىبينيم مقدارى پول به آنها اضافه مىشود. تكليف اينجانب در اين مورد چيست؟ با توجه به اينكه قانون بانك اين جور است؟
بسمه تعالى، ٢ و ٣، بهره پول ربا و حرام است.
٤. راجع به مصرف حقوق شرعيه، با توجه به اينكه به اذن مقلَّد بايد باشد، تكليف ما چيست؟ و ثانياً اگر شخص مستحقى يا مسجدى احتياج پيدا كند، مىتوانيم اين اموال را مصرف كنيم يا نه؟
بسمه تعالى، بايد با اجازه مرجع تقليد باشد.
والسلام عليكم ورحمة اللَّه وبركاته
[سؤال ٢٤٨١] ١١٨١٧٨٠
بسمه تعالى
محضر مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، مدّ ظله العالى
محترماً خاطر عالى را مستحضر مىدارد: اينجانب كارگر قسمت مهندسى زراعى شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه، قبلًا از مرحوم آيت اللَّه بروجردى رحمه الله تقليد مىنمودم و پس از رحلت مشارٌاليه براى مدت يكسال از هيچ مجتهدى تقليد ننمودم، تا اينكه پس از بررسىهاى كامل و تحقيقات لازم از طريق رساله و احكام دينى، با اطمينان كامل، از حضرتعالى تقليد نمودم؛ ولى در اين مدت يكسال، تمام نماز و روزه خود را انجام دادم و حاليه مدت بيست و سه سال است كه در طرح نيشكر هفت تپه كار مىكنم و از ساعت چهار صبح كه قبل از نماز است، از منزل كه در دزفول است به محل كار كه مسافت آن هشت فرسنگ است حركت مىنمايم و بعضى از اوقات كه در فصل زمستان است، حتى فرصت اداى فريضه ظهر و عصر را در منزل ندارم؛ زيرا موقع مراجعت، پس از ده يا دوازده ساعت مىباشد و نماز را در موقع كار، تمام انجام دادم و همچنين روزه خود را تمام گرفتم و حاليه بعضى از آقايان اظهار مىدارند كه هر كس از امام خمينى تقليد مىنمايد و اين مسافت را طى مىكند بايستى نماز يوميه را شكسته بخواند و روزه خود را هم در موقع كار نگيرد؛ لذا كار ما مطابقت با مسافر يا