موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٥٧٤ - چهارم شغل نبودن سفر
مدت، نماز من چگونه است؟ و اگر ماشين تحويلم دادند، بعد از مأموريت اول، نماز و روزه من چگونه است؟
بسمه تعالى، تا مشغول به شغل خودتان كه رانندگى است نشويد، حكم مسافر داريد؛ ولو با ماشين خودتان به جايى برويد.
[سؤال ٢٣٣١] ١٠٨٥٨٦١
بسمه تعالى ٣٠/ ٩/ ١٣٦١
محضر امام خمينى، مدّ ظله العالى، با سلام به امام عزيز و درود به رزمندگان عزيز
اينجانب قبل از اينكه به خدمت سربازى احضار شوم، شغلم درس خواندن بوده است و گاهى در وقت بيكارى، رانندگى مىنمودم؛ ولى الآن كه در خدمت سربازى هستم، در هفته چند روز از همدان به قزوين مىروم و گاهى اوقات هم به منطقه عملياتى جنگى مىروم و گاهى مدتى هم در آنجا مىمانم. در هر دو صورت، نمازم را بايد چگونه بخوانم؟ عمر امام مستدام باد
بسمه تعالى، اگر به كار رانندگى اشتغال داريد، تا مشغول رانندگى هستيد، نماز شما تمام است؛ و در غير اين صورت، بايد شكسته بخوانيد.
[سؤال ٢٣٣٢] ١٠٨٦٨٦٢
بسمه تعالى ٤/ ٣/ ١٣٦١
محضر محترم حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى
لازم به توضيح است كه شغل اينجانب، راننده ادارى است. در رابطه با شغلم، با مسأله زير، روبهرو هستم:
اينجانب در طى سال، به مأموريتهاى بين يك روز تا بيش از ده روز به خارج از شهر مىروم؛ در فصلهاى بهار، تابستان و پاييز، در طى يك ماه ممكن است دو و يا سه مرتبه به مأموريت بروم و در فصل زمستان طى سه ماه، يك يا دو مرتبه.
باتوجه به متن بالا خواهشمند است حكم شرعى اينجانب را در مورد شكسته يا