موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٥٣١ - بلاد كبيره
٣. روزههاى ماه رمضان اينجانب چگونه بوده و اعاده (قضا) لازم دارد يا ندارد؟
بسمه تعالى، ١ و ٢ و ٣، در فرض مسأله محدوده تهران در زمان تولد، وطن محسوب است و رفت و آمد در خارج تا كمتر از ٥/ ٢٢ كيلومتر سبب قصر نماز نمىشود.
٤. اگر انگور و آب انگورى كه براى سركه انداختن در ظرفى انباشته شده، به جوش بيايد و بعد هم ثابت نشود كه مست كننده بوده و سپس تبديل به سركه بشود، معمولًا (مستفاد از مسائل ١١٣ و ٢٠٢ و ٢١١ رساله امام مدّ ظله) پاك مىشود و حتى ظرفش و چيزى كه روى آن انداختند نيز پاك مىشود.
ولى اگر انگور با ساقهاش (اسكلت خوشه انگور كه دانهها به آن متصلند) با هم مصرف شده باشد و چنانچه ثابت شود كه مستكننده بوده و نجس شده، پس از سركه شدن آيا چوبها و ساقههاى انگور هم پاك مىشود يا نه؟
بسمه تعالى، پاك مىشود.
[سؤال ٢٢٤٨]
٥. آيا صحيح است كه اگر كسى از شهرستان به تهران كه وطن اوست برگشت يا از سفرى كه نماز چهار ركعتى را قصر مىكند برگشت به تهران بايد به محلهاش بيايد تا بعد بتواند نمازش را تمام كند يا بتواند روزه بگيرد (قبل از ظهر بيايد)؟ و اگر به محلهاش برنگردد وضع نماز و روزهاش چه مىشود؟
بسمه تعالى، اگر به محلى كه وطن اوست برنگردد، در فرض مسأله حكم مسافر را دارد.
[سؤال ٢٢٤٩]
٦. از نقطهاى به نقطه ديگر تهران كه بيش از ٥/ ٢٢ كيلومتر مىشود آيا باعث مىشود كه اگر نقطه شروع وطن باشد در نقطه ثانى نماز شكسته شود؟
بسمه تعالى، نماز شكسته مىشود.