موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٧٠ - بلاد كبيره
ناقص شده، قيمت زمان تلف يا ارش نقص را بايد بپردازيد. و كسى كه وسايل مزبوره به دست او رسيده، او نيز ضامن است.
ج. مقدارى از آن وسايل- بدون استفاده- در اختيار خودم مىباشد كه شامل چند ملحفه و غيره است.
آيا مىتوانم آنها را نزد خود نگهداشته و بهاى آن را بپردازم؟ و در اين صورت، قيمت چه زمانى را؟
بسمه تعالى، گذشت كه ضامن هستيد. بايد به مسئولين مربوطه برگردانيد.
٣. اينجانب مدتى قبل از طريق بسيج به جبهه اعزام شدم و طى حملهاى كه نموديم اوركتى كه همراه داشتم و بسيج سپاه آن را در اختيار من گذاشته بود، مفقود گرديد و پس از پايان مدت مأموريت، يكى از برادران آن را پيدا نموده و به اينجانب تحويل داد و در حال حاضر اين اوركت در اختيار من است. آيا مىشود آن را براى خودم نگهداشته و ثمن آن را به بيت المال بپردازم؟ و در صورت مثبت بودن، بهاى آن موقع را يا بهاى كنونى را؟
بسمه تعالى، تابع مقررات بسيج است.
٤. تكليف بهرهاى كه بر روى پولهاى سپرده شده به بانك مىآيد چيست؟
بسمه تعالى، بهره پول ربا و حرام است؛ گرفتن آن جايز نيست.
در خاتمه، طول عمر و سلامتى كامل رهبر كبير انقلاب، خمينى كبير را از درگاه خداوند بزرگ خواهانم.
[سؤال ٢١٤٤] ٩٧٦٥٣٣٢
بسمه تعالى ٣٠/ ٩/ ١٣٦١
دفتر رهبر و مرجع امت اسلام، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، مدّ ظله
ضمن ابلاغ تحيّات وافره، اينجانب دانشجو بوده و از سال ١٣٥٣ تا ١٣٥٦ تقريباً به مدت سه سال در تهران اقامت داشتهام. اما با توجه به عدم آگاهى از فتواى حضرت امام، مبنى بر قصر نماز مسافر در شهرهاى كبيره؛ اينجانب با قصد ده روز اقامت، كليه نمازهاى خود را درست خواندهام؛ لذا خواهشمند است تكليف شخصى اينجانب را روشن فرماييد.
بسمه تعالى، نمازهايى كه بر خلاف وظيفه عمل كردهايد بايد قضا شوند.
بلى اگر در وقتى نماز خواندهايد كه تهران كبيره نبوده يا شك داريد، قضا لازم نيست.