موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٣٠ - نماز قضا
بسمه تعالى، ترتيب معتبر نيست و اختيار با خود او است، ولى عصر و عشاى هر روز بايد بعد از ظهر و مغرب آن روز خوانده شود.
[سؤال ١٦٢٣] ٧٣٥٧٧٦٧
بسمه تعالى
اگر شخصى قضاى نمازهايش را احتياطاً بهجا آورد، بايد به چه نيت بخواند؟
(يعنى: به احتمال اينكه در اوايل شايد به جهت جهالت اشتباه و غلط خوانده شده باشد). و در اين صورت، آيا ترتيب شرط است؟ يعنى از اولين نمازى كه خوانده است شروع كند و تا به آخر به نوبت بخواند؟ و آيا مىشود كه قضاى نصف يك ماه را بهجا آورد و سپس آن را متوقف كرده، نصف ماه ديگرى را بهجا آورد؟
بسمه تعالى، ترتيب لازم نيست؛ مگر در قضاى نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب معتبر است. و قصد احتياط كافى است.
[سؤال ١٦٢٤] ٧٣٦١٠٠٤
بسمه تعالى ٢٠/ ٤/ ١٣٦١
دفتر استفتاى امام خمينى، مدّ ظله
با اهداى سلام و آرزوى سلامت وجود عزيزان؛ خواهشمند است به موارد ذيل، كه در عين حال سؤالات شرعى عدهاى از مؤمنين است، پاسخى ارسال فرماييد. قبلًا از اقدام آن دفتر، كمال امتنان را دارد. سؤالات از افرادى است كه همگى مقلد امام امت مىباشند.
١. از سن پانزده سالگى تا كنون حدود سه هزار ركعت از هر يك از نمازهاى يوميه در طول هشت سال (صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) به علت بىتوجهى ناشى از دوران جوانى و ناآگاهى خود و خانواده، خوانده نشده و اينك اگر قضاى هر يك از آنان به شرح زير خوانده شود صحيح است يا خير؟ ابتدا در طول يك ماه هر روز صد نماز دو ركعتى، جهت قضاى نمازهاى صبح و سپس در ماه بعد، هر روز صد نماز