موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٨١ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
ثبت به عمل آمده كه پذيرفته شده و بعدها تفكيك گرديده و به دو قطعه تقسيم شده كه يك قطعه آن، محل فعلى دبيرستان دخترانه فاطميه و يك قطعه آن، اداره آموزش و پرورش است و به موجب اسناد رسمى از بابت هر دو قطعه اجاره پرداخت مىشود؛ و اين مكان در حال حاضر در مركز شهر واقع و آباد است. با توجه به مراتب فوق، استدعا مىشود راهنمايى بفرماييد كار كردن و نماز خواندن در اين اداره چه صورتى دارد؟ در صورت داشتن اشكال، تكليف ما نسبت به نمازهايى كه قبلًا خوانده شده چيست؟ خداوند تبارك و تعالى حافظ آن امام بزرگوار باشد، ان شاء اللَّه
بسمه تعالى، تا احراز وقف بودن محل و غصب بودن مكان نشود، تصرف و نماز اشكال ندارد.
[سؤال ١٢٦١] ٥٩١٣٩٠
بسمه تعالى ١٥/ ٢/ ١٣٦٢
محضر مبارك حضرت امام خمينى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران دامت بركاته
محترماً به عرض مىرسد: در زمان رژيم سابق، گورستانى در جنب يك امامزاده وجود داشت كه آن رژيم طبق معمول، آن را ساختمان نمود و اينك آن ساختمان (اداره آموزش و پرورش ورامين بوده و يك دبيرستان دخترانه). با وجودى كه هنگام ساختمان، استخوانهاى اموات را هر كسى آنجا مىرفت مشاهده مىكرد و حتى اشخاصى هستند كه صاحبان اموات مذكور مىباشند و در قيد حيات هستند و با علم بر اينكه در نزديكى همين اداره مسجد وجود دارد و با وجودى كه اكنون دستور است كه هنگام نماز بايد دست از كار كشيد و اين فريضه الهى را انجام داد، آيا حضرتعالى اجازه مىفرماييد در چنين ساختمانى نماز خوانده شود؟ و اگر جواب منفى است، افرادى كه تا به حال نماز خواندهاند تكليفشان چيست؟
از آن مقام محترم تقاضا مىشود جواب اين مسأله را هرچه زودتر مرقوم فرماييد كه مورد ابتلا است. والسلام عليكم ورحمة اللَّه وبركاته