موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٧٨ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
بارى پدر گرامى! غرض از گرفتن وقت آن رهبر بزرگوار، طرح يك سؤال بود كه چندى است مرا به خود واداشته است:
اگر ان شاء اللَّه خداوند متعال قبول نمايد يكى از اعضاى جنداللَّه هستم كه در ارتش مشغول خدمت مىباشم. نزديك به شش ماه پيش بدون داشتن مجوز خريد مسكن، اقدام به خريد خانهاى محقر در جنوب شهر نمودم كه نزديك يكصد هزار تومان آن را كم داشتم؛ پنجاه هزار تومان آن را از افراد خيّر قرض نمودم و بقيه باقيمانده به هر درى كه زدم نتوانستم پيدا كنم؛ تا زن و شوهرى را پيدا نمودم كه خود مستأجر بودند؛ به من اظهار داشتند كه ما پنجاه هزار تومان داريم كه صاحبخانه مىگويد آن را بدهيد و ماهيانه، هزار تومان از كرايه خود كم كنيد؛ من به اين زن و شوهر كه داراى سه فرزند بودند گفتم پنجاه هزار تومان را به من بدهيد و من ماهيانه، هزار تومان به شما بابت پول پرداخت مىنمايم تا به صاحبخانه بدهيد و ايشان نيز قبول نمودند و من در ازاى پنجاه هزار تومان ماهيانه، هزار تومان به اين زن و شوهر پرداخت مىنمايم.
١. آيا نماز و ديگر عبادات ما در اين خانه كه بدون اجازه دولت اسلامى خريدارى شده است درست مىباشد؟
لازم به تذكر است كه من تقاضاى مجوز نمودهام؛ اما به علت داشتن امتياز كم (در حدود ٨٠ امتياز)، از دادن مجوز- با وجود داشتن ١٢ سال سابقه سكونت در تهران- به اينجانب خوددارى نمودهاند.
بسمه تعالى، نماز و تصرف در خانه مذكور مانع ندارد؛ ولى تخلف از مقررات جايز نيست.
٢. آيا پولى كه من به زن و شوهر نامبرده پرداخت مىنمايم ربا محسوب مىشود؟ اگر ربا محسوب مىشود، من چه كنم؟ من به هر درى كه زدم نتوانستم پول فوق را تهيه نمايم. اميدوارم كه جواب نامه را بدهيد تا مرا از تشويش و دلهره بيرون بياوريد.
بسمه تعالى، اصل پولى كه قرض گرفتهايد را بايد بدهيد و بهره، حكم ربا دارد.