موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٦٢٤ - چهارم شغل نبودن سفر
ناسيونال، هر روز مقدار ٧٠ كيلومتر رفت و برگشتم به منزل مىشود چون كه در دو شيفت كار مىكنم، بعد از ظهر نمىتوانم در خانه نماز بخوانم، اگر در خانه نماز بخوانم از سرويس جا مىمانم، به سر كار نمىرسم، نمازم را در كارخانه مىخوانم. لطفاً به من بگوييد كه نماز من بايد شكسته يا درست باشد؟ چون مسأله ١٢٨٣ در رساله امام مىگويد هم شكسته و هم درست، كداميك را به جا آورم؟ هرچه زودتر جوابش را براى بنده ارسال داريد.
بسمه تعالى، بايد شكسته بخوانيد و ربطى به مسألهاى كه نوشتهايد، ندارد.
[سؤال ٢٤٣٧] ١١٥١٢٢٧٦
بسمه تعالى
محضر رهبر كبير انقلاب اسلامى، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، دام عزّه
شهرك قيامدشت در هفده- هجده كيلومترى آخر شهر تهران واقع است؛ عدهاى از اهالى، به تهران رفت و آمد دارند؛ اين مسائل، مبتلابه است:
١. عدهاى براى انجام كار و شغل، به تهران و بيش از حد شرعى، رفت و آمد دارند؛ چه موقع و چه كسانى، نمازشان شكسته است؟ و وضع نماز كارمندان دولتى چگونه است؟
٢. تعدادى، وطنشان قبلًا تهران بوده و فعلًا در اين شهرك ساكنند با قصد توطّن و از تهران نيز اعراض نكردهاند؛ در چه موارد، نمازشان سالم و در چه موارد، نمازشان شكسته است؟
بسمه تعالى، از آخر شهرك محل سكونت، تا محل كار در تهران اگر به مقدار مسافت شرعى- ولو در مجموع رفت و برگشت- باشد، در بين راه و محل كار، حكم مسافر دارند؛ مگر آنكه محل كار، در همان محله وطن سابق كه اعراض نكردند باشد كه در اين صورت در محل كار، حكم وطن باقى است و فرقى در مسأله، بين كارمندان و غير كارمند نيست.