موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٥٧ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
مىباشد، به منظور كمك به هزينههاى دولت و همچنين پرداخت حقالزحمه به دو نفر نماينده كشاورزان و دامداران كه افتخاراً با اين اداره همكارى مىنمايند و حتى با وسيله شخصى اقدام به شمارش گوسفندان دامداران جهت توزيع جو نمودهاند، در موقع شمارش، از هر رأس گوسفند، مبلغ يك ريال دريافت نموده و در پايان كار، نمايندگان از دريافت وجه فوق خوددارى نمودند؛ مسئول اداره از محل مبلغ مذكور و همچنين مبلغ ٠٠٠/ ٣٠٠ ريال ديگر كه از انجمن شهرستان قم اخذ گرديد، اقدام به ساختن نمازخانهاى در محوطه اداره نموده است؛ با توجه به اينكه مسئول وقت اداره، شخصى محترم و متشرع بوده و حتى يك ريال از وجوه فوق، حيف و ميل نگرديده و حداكثر دلسوزى و بهرهبردارى شده است، خواهشمند است اعلام فرمايند: نماز خواندن در اين مكان چه صورت شرعى دارد؟ توضيح اينكه تا اين تاريخ، اعتراضى از طرف دامداران نشده است.
بسمه تعالى، تا يقين به غصب بودن مكان نباشد، نماز صحيح است.
[سؤال ١٢١٩] ٥٥٦٣٨٤
بسمه تعالى ١٦/ ٤/ ١٣٦١
حضور محترم و مبارك حضرت امام خمينى، دام ظله
در يكى از ادارات دولتى قم محل جديدى جهت نمازخانه ساخته شده و پول ساختمان آن مقدارى را از دامدارانى كه جو جهت دامهاى خود از اداره خريدارى نمودهاند، اضافه بر بهاى تعيين شده دولتى بر مبناى سرانه دام گرفتهاند (حدود چهل هزار تومان) و مقدارى را نيز بنا است از طرف انجمن شهرستان قم پرداخت نمايند (حدود سى هزار تومان). مستدعى است اعلام فرماييد: در صورتى كه اغلب دامداران بدون اطلاع از اين برنامه، پول پرداخت نمودهاند و بودجه انجمن شهرستان نيز متعلق به مردم قم مىباشد، براى بنده كه كارمند اداره مذكور مىباشم، خواندن نماز در اين محل جايز است يا خير؟ سلامت و سعادت شما را قلباً خواهانم