موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٩٠ - بلاد كبيره
فكر مىكنيم كه مثلًا شايد دلايلى پيش آيد (كار و مسائل ديگر) كه بخواهيم از تهران برويم، نمىخواهيم قصد كنيم. در هر صورت يك سرى مسائل در آستانه ماه مبارك رمضان براى ما مطرح است كه اميدواريم- ان شاء اللَّه- با جوابهاى كامل شما اين چراها برايمان حل گردد تا بتوانيم وظيفه عبادى خود را به نحو احسن انجام دهيم:
١. كلًا اين فتوا به چه شكل است؟
٢. براى ماه مبارك رمضان چه بايد بكنيم؟ و تا چه حدودى (چند فرسنگ) اگر قصد كنيم حق رفت و آمد داريم؟
٣. اين چند فرسنگ كه مىگوييد، اگر محل كار از اين چند فرسنگ بيشتر باشد اشكال دارد يا نه؟
بسمه تعالى، در تهران اگر از منزل تا مقصد به حد مسافت باشد، نماز قصر است و روزه صحيح نيست و ترخص ندارد و همچنين اگر وطن انسان نباشد و محل سكونت و مقصد در دو محله باشند، بدون قصد ده روز در يك محله، نماز قصر است و روزه صحيح نيست.
[سؤال ٢١٧٩] ٩٩٦٦٨١٠
بسمه تعالى ٢٦/ ٤/ ١٣٦١
محضر مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى آقا سيد روح اللَّه موسوى خمينى
با سلام و آرزوى صحت و طول عمر شريفتان، مسائل زير استفتا مىگردد:
١. در تحرير الوسيله صحبت از بلاد بسيار بزرگ و متصل بودن يا منفصل بودن محلات آن شده است؟ منظور از متصل و منفصل بودن محلههاى تهران چيست؟ آيا محلههايى نظير دركه، اوين، ونك و فرحزاد متصل هستند يا منفصل؟ بقيه محلههاى شهر تهران (مناطق بيستگانه شهردارى تهران) متصل هستند يا منفصل؟
البته محلههاى دركه، اوين و ... در حال حاضر به هم چسبيده نيستند و هر كدام حدود سه چهار كيلومتر با ديگرى فاصله دارد.