موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٦١ - بلاد كبيره
بسمه تعالى، اگر در همان محل كار سكونت داريد، با قصد اقامت ده روز، نماز و روزه تمام است.
و در ضمن؛ ترخص آيا از ديوار شهرى كه ساكن هستيم درست است يا از منزل شخصى؟
بسمه تعالى، در مثل تهران، ابتداى مسافت، از منزل؛ و در ساير جاها از آخر شهر حساب مىشود.
[سؤال ٢١٣١] ٩٦٥١٢٨٤
بسمه تعالى ٣/ ٤/ ١٣٦١
محضر رهبر كبير انقلاب امام خمينى
پس از عرض سلام و آرزوى سلامتى و طول عمر اميد مستضعفان، سؤالى را كه براى جمعى از دانشجويان شهرستانى كه جهت شركت در اردويى به تهران آمدهاند و قصد ماندن دائم نيز ندارند، در رابطه با مسأله نماز و روزه مطرح مىنماييم كه با توجه به فتواى جنابعالى در مورد بلاد كبيره، برداشتهاى گوناگون و ابهاماتى پيش آمده است كه تقاضامنديم به طور وضوح پاسخ فرماييد:
١. جنابعالى فرموده بوديد: «وقتى در تهران مىشود نماز تمام خواند كه در يك محله قصد ده روز ماندن بكنيد و تا به حد مسافت شرعى نرفتهايد، نماز تمام است.» و در ادامه فرمودهايد كه: «اگر از منزل، ٥/ ٢٢ كيلومتر برويد و ٥/ ٢٢ كيلومتر برگرديد، مسافت شرعى حاصل شده است و اين حد، براى وقتى است كه در منزل قصد ده روز كرده باشيد.»
حال اين سؤال مطرح است كه آيا در طى مدت ده روز بايد در يك مكان (مثلًا صرفاً محوّطه خوابگاه دانشگاه) ماند يا تا شعاع ٥/ ٢٢ كيلومتر را مىشود رفت و آمد كرد و بيش از آن خير؟ بعضى مىگويند: بايد فقط در همان محل ماند و حتى رفتن به خيابان بعدى را باعث شكستن قصد مىدانند؛ حال، جنابعالى بفرماييد كداميك