موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٦٠ - بلاد كبيره
ضمن عرض سلام و قدردانى از زحمات بىدريغتان براى اسلام و انقلاب، در صورت امكان، به مسأله شرعى زير پاسخ بفرماييد:
وطن اصلى من تبريز مىباشد و براى گذراندن خدمت سربازى در تهران به سر مىبرم. خانهاى كه در آن به سر مىبرم تا محل كارم- كه از ساعت ٧ صبح تا ٢ بعدازظهر آنجا هستم- زياد دور نيست (١٥ دقيقه با تاكسى). تكليف نماز و روزه من چگونه است؟
و آيا اين درست است كه چون تهران را وطن خود اختيار ننمودهام، براى كامل خواندن نماز و يا گرفتن روزه بايد ده روز در همان خانه بنشينم تا آن ده روز را بتوانم نماز كامل خوانده و يا روزه بگيرم؟ خداوند متعال شما را طول عمر و رزمندگان اسلام را توانايى و پيروزى عطا فرمايد. ان شاء اللَّه
بسمه تعالى، اگر منزل و محل كار شما در دو محله است، بدون قصد ده روز در يكى از دو محله، حكم مسافر داريد؛ و اگر در يكى از دو محله قصد كرديد و بعد از ماندن ده روز به محله ديگر برويد، در صورتى كه فاصله كمتر از ٥/ ٢٢ كيلومتر باشد؛ نماز شما شكسته نمىشود.
[سؤال ٢١٣٠] ٩٦٤٨١٨
بسمه تعالى ٢٩/ ٣/ ١٣٦١
محضر محترم حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، دامت بركاته
محترماً به عرض مىرساند كه در سال گذشته گفته شد كه امام فرمودهاند: كسانى كه در حومه تهران در كارخانجات كار مىكنند، بايد طورى مراجعت كنند كه براى اذان ظهر در منزل شخصى خود باشند؛ در غير اين صورت، روزهشان صحيح نيست؛ در صورتى كه ما كليه مايحتاج زندگىمان از همان كارخانه اداره مىشود و در طول سال، به طور مداوم در آنجا هستيم، به غير از ايام تعطيلات، و از ميدان آزادى تا محل كارمان ١٧ كيلومتر مىباشد.