موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٣٣٩ - بلاد كبيره
[سؤال ١٨٨٣] ٨٦٠٦- ٨٧٠
٤. در مقطعى از دوره دانشجويى دانشگاه از شميران (محل زندگى) به تهران (محل دانشگاه) مىآمدم. (حدود ٦ ماه) در اين مدت روزه گرفته، نماز را تمام مىخواندم.
فكر مىكردم چون فاصله تهران- شميران كمتر از چهار فرسخ است از اين لحاظ اشكالى به وجود نمىآيد و نماز شكسته نمىشود و روزه صحيح است. آيا نماز و روزههايم درست نبوده، بايد اعاده نمايم؟
بسمه تعالى، روزهها و نمازهاى چهار ركعتى قضا دارد.
[سؤال ١٨٨٤] ٨٣٧٨٨٧
بسمه تعالى ٢١/ ٢/ ١٣٦١
دفتر حضرت امام خمينى، مدّ ظله العالى
با كمال احترام، به استحضار مىرسانيم: انبار مركزى شركت ايرتويا كه خارج از شهر، در جاده آبعلى است از محدوده شهر تهران، سه كيلومتر خارج مىشود. بعضى از كاركنان مسلمان اين شركت، در بعضى از نقاط شهر تهران مىباشند كه از منزل آنها تا محل كار فوقالذكر، ٣٣ كيلومتر مىباشد و رفت و برگشت، ٦٦ كيلومتر مىشود. با توجه به اين مورد كه ١٢ كيلومتر آن، خارج از محدوده شهر و بقيه، در محدوده شهر مىباشد، تمنا داريم نظر مبارك حضرت امام، روحىفداه را در مورد تكليف شرعى ما كاركنان، در مورد نماز و روزه، استفتا و كتباً اعلام فرماييد.
و مورد ديگر اينكه بعضى از كاركنان كه راننده شركت مىباشند و يا مأموريت كارى پيدا مىكنند، رفت و آمدهاى بيشترى در شهر و محل كار دارند، لطفاً در اين مورد نيز پاسخ مرحمت فرماييد.
و من اللَّه التوفيق
بسمه تعالى، حكم مسافر را دارند؛ و در خصوص راننده شركت، اگر در مقدار مسافت رانندگى مىكند، حكم مسافر ندارد.