موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٦٢ - تعقيب نماز
[سؤال ١٤٦٠] ٦٧٧٦٢٢٤
بسمه تعالى
١. آيا دعا كردن به غير عربى در نماز (در هر قسمت نماز) جايز است؟
بسمه تعالى، مانع ندارد.
٢. آيا در نوافل هم بعد از حمد، در صورتى كه بخواهد سورهاى بخواند بايد آن سوره را كامل بخواند يا مىشود به چند آيه از يك سوره اكتفا كرد؟
بسمه تعالى، لازم نيست يك سوره كامل بخواند.
٣. اگر كسى به نمازگزار سلام كند و فقط بگويد: «سلام»، نمازگزار چگونه بايد پاسخ دهد؟
بسمه تعالى، جواب واجب است و در جواب يا بايد به لفظ «سلام» اكتفا كند و يا بگويد: «سلام عليكم».
تعقيب نماز
[سؤال ١٤٦١] ٨٣٣٢- ٢٣١٣
١٠. معمول است بعد از نمازها اول به حضرت اباعبداللَّه عليه السلام بعد به حضرت امام هشتم عليه السلام سپس به حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء سلام مىكنند. آيا اين كيفيت دستورى رسيده يا نه و به نظر شريف شما رجحان دارد؟
بسمه تعالى، سلام به ائمّه هدى مستحب است.
[سؤال ١٤٦٢] ٣٣٩٦- ٤٦٩١
٢. اشتهار پيدا كرده است كه بعضى از آقايان نهى فرمودهاند از اينكه افراد، بينالصلاتين براى قرائت دعاى وحدت، دست در دست يكديگر دهند. نظر مباركتان را مرقوم بفرماييد.
بسمه تعالى، مانع ندارد.
[سؤال ١٤٦٣] ٦٢٤٤- ٢٦٨٦
٦. با اينكه بسيار تأكيد شده كه انسان بعد از نماز فوراً تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام