موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٥٧ - سجده واجب در تلاوت قرآن و سجده شكر
[سؤال ١٤٤٧] ٦٧٢٨٥١٨
بسمه تعالى
آيه سجده را در يك دقيقه سه مرتبه بخواند سه مرتبه بايد سجده كند يا يك مرتبه كافى است؟
بسمه تعالى، با تكرار قرائت آيه سجده و لو اينكه پشت سر هم و در يك مجلس باشد واجب است سجده را تكرار كند.
[سؤال ١٤٤٨] ١١٧٣- ٧٠٠٦
١٣. در سجدههاى واجب قرآن اگر كسى نبود كه دعا را بخواند، مىتوانيم مهر را روى دست بگذاريم و بالا نگهداريم تا بتوانيم سجده را به جا آوريم؟
بسمه تعالى، بايد براى سجده پيشانى بر زمين بگذارد و دعا مستحب است؛ اگر ياد ندارد لازم نيست.
[سؤال ١٤٤٩] ٦٧٣١٧٣٤
بسمه تعالى ٢٦/ ٤/ ١٣٦١
خدمت رهبر كبير انقلاب اسلامى، حضرت امام خمينى، دامت بركاته، اميدوارم كه هيچگونه كسالتى در وجود جنابعالى نباشد.
رهبر عزيزم! من دانش آموزى هستم كه در يكى از شهرهاى كوچك خراسان زندگى مىكنم. من در تربت حيدريه در ميان يك خانواده معمولى زندگى مىكنم.
پدرم روحانى و امام جماعت مسجد است. من از هر كس اين دو سؤال را مىكنم، جوابى خوب نمىدهند و حال مىخواهم از شما سؤال كنم. لطفاً جواب را برايم بفرستيد.
١. من هر وقت به حرم مطهر حضرت رضا عليه السلام يا حضرت معصومه عليها السلام مىروم، عدهاى را مىبينم كه خم مىشوند و زمين را بوس مىكنند. من در شك افتادم كه چرا اين كار را مىكنند؟ آيا اين كار درست است يا خير؟