موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٢١ - قيام (ايستادن)
[سؤال ١٣٥٦] ٦٤٠١٠٩
بسمه تعالى ١٠/ ٧/ ١٣٦١
حضور محترم رهبر كبير انقلاب، امام خمينى سلام عرض مىكنم؛ اميدوارم تا ظهور حضرت مهدى (عج) سلامت و موفق و مؤيد باشيد.
بايد عرض كنم كه پاى چپم از ناحيه زير زانو قطع شده و در حال حاضر پاى مصنوعى گرفتهام؛ اما مسأله در مورد وضو و مسح همان پاى چپ است؛ تقاضا دارم در اين مورد من را راهنمايى فرماييد كه آيا اين پاى من مسح دارد يا نه؟ البته ناگفته نماند كه پاى مصنوعى را هر دفعه براى مسح كردن بايد بيرون بياورم؛ البته با مشكلاتى كه همراه دارد.
ثانياً پاى من در ناحيه زانو بيشتر از نود درجه خم نمىشود؛ به همين دليل من نماز را نشسته مىخوانم. خواهشمندم در صورت امكان هرچه زودتر من را راهنمايى فرماييد. طول عمر آن امام را از درگاه خداوند متعال خواستارم. به اميد پيروزى لشكريان اسلام بر كفر و به اميد پيروزى نهايى انقلاب؛ خدا نگهدار.
بسمه تعالى، در فرض مرقوم، مسح پاى چپ ساقط است ولى در صورت امكان بايد ايستاده نماز بخوانيد ولو اينكه بر ديوار يا عصا يا چيز ديگر تكيه نماييد.
[سؤال ١٣٥٧] ٣٦٨- ٥٠٨٧
٤. چون سقف سنگرها كوتاه است و موقع نماز خواندن در سنگرها اجباراً حالت خميدگى مىگيريم، به طورى كه راست نيستيم، مسأله شرعى آن را بفرماييد.
بسمه تعالى، در مورد ضرورت مانع ندارد.
[سؤال ١٣٥٨] ٤٥٥٣- ٦٨٧
٤. اگر رزمنده به دلايلى مانند كمبود جا در سنگر يا مواجه شدن با خطر دشمن در صورت حركت نتواند بايستد يا ركوع و سجده نمايد يا نتواند بنشيند، يا فقط حالت