مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى - كريمى والا، محمد رضا - الصفحة ٣٢٠
امير مؤمنان عليه السّلام تحقق همهجانبه امنيت و سركوب كردن افزون طلبانى را كه منشأ ناامنى و هرجومرج در جامعه مىباشند، وظيفه خطير رهبر شايسته دانسته، مىفرمايند:
أيّها الناس، إنّ أحقّ الناس بهذا الأمر أقواهم عليه، و أعلمهم بأمر الله فيه، فإن شغب شاغب استعتب، فإن أبى قوتل؛[١] اى مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نيرومندتر و در آگاهى از فرمان خداوند داناتر باشد، تا اگر آشوبگرى به فتنهانگيزى برخيزد به حق باز گردانده شود و اگر سرباز زد، با او مبارزه شود.
بر اين اساس ضرورى است كه در حكومت علوى، امنيت فراگير، تأمين شود و حتى اقليتهاى مذهبى نيز مانند ساير آحاد جامعه، احساس امنيت نمايند.
در اين راستا، امام عليه السّلام به مأمورين مالياتى خود مىفرمايند:
و لا تمسّنّ مال أحد من الناس مصلّ و لا معاهد؛[٢] هرگز مبادا كه به مال احدى از مردم چه نمازگزار (مسلمان) و چه غير مسلمانى كه در پناه اسلام است، دست باريد.
و طاق شدن تحمل و صبر امام عليه السّلام در جريان دستاندازى و تعدّى لشكريان شام به قلمرو حكومت علوى و شكستن حريم امنزنى معاهد، كه حضرت فرمودند:
فلو أنّ امرءا مسلما مات من بعد هذا أسفا ما كان به ملوما بل كان به عندى جديرا؛[٣] اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تسف بميرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است.
نهفته در اهميت تأمين امنيت فراگير در چنين حاكميتى است.
[١] - نهج البلاغه، خطبه ١٧٣.
[٢] - نهج البلاغه، نامه ٥١.
[٣] - همان، خطبه ٢٧.