صراط الحق في المعارف الإسلامية و الأصول الإعتقادية - المحسني، الشيخ محمد آصف - الصفحة ٢١٠ - واما راجع بمطلب سوم
وامّا راجع بمطلب سوّم:
عذاب و شكنجه و گرفتارى آخرت صورت واقعى عصيان و مخالفت دنيا است و آن لازم و دائم است توضيح آنكه: اعمال خوب و بد آدمى، اجزاء بدن اوست كه بشكل نيرو از بدن وى بيرون ميريزد و همان نيروها بنا بر حقيقت بقاء اعمال در عالم باقى مىمانند و ذرّهاى از آنها كاسته نمىشود، آن نيروها در آخرت بخود آدم بر مىگردند و اى بسا اعمال چشم در جاى چشم و اعمال دست در جاى دست و هكذا مىنشيند و به همان اعضا تبديل مى شود. و چشم و گوش و غيره كه از آنها تشكيل شده هميشه در عذاب يا در رحمت خواهد بود مثلًا زبانىكه از ميليونها «لا اله الّا اللّه» تشكيل يافته هميشه راحت و هميشه گويا و هميشه شاد خواهد بود و زبانىكه از غيبت، بهتان، دشنام و غيره فراهم آمده هميشه در عذاب خواهد بود. همانطوركه شورى از نمك، ترى از آب، چربى از روغن جدا شدنى نيست اينگونه اعضاء نيز كه از اعمال نيك و بد بوجود آمدهاند چون ذات و اصل خميره آنها همان رحمت يا عذاب است همواره در عذاب و يا در رحمت خواهند بود قرآن مجيد فرموده: «لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (تحريم: ٧) امروز عذر مياريد فقط آنچه را كه مىكرديد سزا داده مىشويد، يعنى اينها عين همان اعمال استكه بخودتان باز گشته است. آيات قرآن در بيان اين حقيقت يكى دو تا نيست بلكه آيات زيادى در اين زمينه آمده است.
آقاى محمد امين رضوى سلدوزى در كتاب تجسم عمل يا تبدّل نيرو بماده ص ٤٢ ذيل عنوان انسانىكه از لذت و يا از رنج ساخته مىشود اين مطلب را بطور واضح شرح داده است. كسانىرا كه در اين زمينه خواهان تحقيق و توضيح بيشتراند مطالعه همان كتاب را توصيه ميكنم كه در اين باره كتابى كم نظير و يا بىنظير است.
در عين حال بايد آيات چهارگانه گذشته و توضيحاتى را كه داده شد از نظر دور نداشت