قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم( ع) - مكارم شيرازى، ناصر - الصفحة ٨٥ - پيروى از نياكان ممدوح است يا مذموم؟
مىكشند با آن چهره در انظار عموم حاضر شوند! چه افرادى كه در پى انفجارهاى بىهدف و از روى هوا و هوس، دست و پاى خود را از دست دادهاند! [١] چه خانههايى كه در آتش سوخت! چه بيماران قلبى كه بر اثر صداى انفجارهاى مهيب ناگهانى راهى جهان آخرت شدند! آرى اين نوع پيروى از نياكان، پيروى احمقانه است و انسان عاقل به آن تن نمىدهد. پيروى قوم حضرت ابراهيم عليه السلام از نياكانشان از نوع سوم بود و در نتيجه حضرت آن را ضلال مبين ناميد.
ما در برابر آداب و رسوم نياكان بايد اهل تفكّر و تشخيص و منطق باشيم.
آنچه را از نوع اوّل يافتيم پيروى كنيم، نسبت به آنچه از نوع دوم بود، دست به اصلاح بزنيم. و آنچه از نوع سوم بود را رها كنيم.
قوم مشرك و بتپرست حضرت ابراهيم عليه السلام، كه تا كنون كسى اينگونه صريح و بىپرده عقايد آنها را به نقد نكشيده بود، در مقابل سخنان آن حضرت مات و مبهوت شده، گفتند:
«أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنْ اللَّاعِبِينَ»؛ آيا مطلب حقّى براى ما آوردهاى، يا شوخى مىكنى؟!» آرى سخنان حضرت ابراهيم عليه السلام چنان شفّاف و بىپرده بود كه در جدّى بودن آن ترديد كردند. حضرت ابراهيم عليه السلام براى رفع هر گونه ترديد آنها فرمود:
[١]. آمارهاى مركز اورژانس و بيمارستانها بيانگر اين واقعيّت تلخ است كه نقص عضو و مرگ و مير ناشى ازسوختگى در اسفندماه به دليل استفاده از موادّ محترقه خطرناك نسبت به ماههاى ديگر افزايش مىيابد، كه در اين ميان جوانان و نوجوانان بيشترين قربانىهاى شعلههاى دامنگير آتش چهارشنبه سورى هستند، به طورى كه تنها در اسفند سال ٨٥ حدود ٢٢٩ مرگ ناشى از سوختگى در كشور اتفاق افتاده كه در مقايسه با بهمن ماه همان سال ٢/ ١٦ درصد افزايش را نشان مىدهد!
همچنين فقط در يك شب چهارشنبه پايانى سال ٨٤ بىاحتياطى و سهلانگارىهاى خواسته و ناخواسته بيش از ٤٠٠ معلول و نقص عضو از ناحيه چشم برجاى گذاشت! (سايت روزنامه جام جم، دوشنبه ٢٦ اسفند ١٣٨٧)