قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم( ع) - مكارم شيرازى، ناصر - الصفحة ١٧٠ - شكر نعمت
اين آيه شريفه صراحت در لزوم استفاده از گوشتهاى قربانى دارد. لازم به تذكّر است كه امروز، عدّهاى مخالف خوردن گوشت هستند، در حالى كه اين سخن اشتباه است. و اسلام استفاده از گوشت را به صورت معتدل سفارش مىكند. در روايات متعدّد آمده است:
«مَنْ تَرَكَه ارْبَعينَ صَباحاً لَمْ يَأْكُلِ الَّحْمَ ساءَ خُلْقُهُ، وَمَنْ ساءَ خُلْقُهُ فَأَذِّنُوا فى اذُنِه
؛ كسى كه چهل روز گوشت نخورد بداخلاق مىشود، و بايد در گوش كسى كه بداخلاق شده اذان گفت». [١]
بنابراين، استفاده از گوشت در حدّ متعادل خوب است، البتّه افراط و زيادهروى در هيچ كارى از جمله خوردن گوشت سزاوار نيست، در روايات آمده است كه شكمهاى خود را مقبره و گورستان حيوانات نكنيد.
(لاتَجْعَلُوا قُلُوبَكُمْ مَقابِرَ الْحَيْوانِ). [٢]
نكتهها و درسها
شكر نعمت
ما بايد در مقابل نعمتهايى كه خداوند به ما ارزانى داشته شاكر و قدردان باشيم. آيا شكر نعمت اين است كه صدها هزار قربانى را در كورههاى مخصوص ريخته و آنها را آتش بزنيم، و يا در گودالهاى بزرگ به وسيله لودر و مانند آن دفن كنيم؟ به خاطر دارم زمانى كه قربانىها دفن مىشد، يا آن را آتش مىزدند، شخصى در قربانگاه به من گفت: آيا اسلام دستور داده كه اين همه قربانى تلف شود، و ميليونها گوسفند را بكشند و بسوزانند يا دفن كنند؟ خدا را شكر مىكنيم كه عربستان سعودى تصميم عاقلانهاى گرفت و با هزينه فراوان امكان بستهبندى
[١]. بحارالانوار، ج ٦٦، ص ٦٧
[٢]. همان مدرك، ج ٤١، ص ١٤٨