انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٢٤ - آيت الله العظمى گلپايگانى قدس سره و تدريس
حدود هفتاد سال به تدريس دروس خارج فقه و اصول اشتغال داشتهاند، مقام معظم رهبرى آيت اللّه خامنهاى در پيام تسليتى كه بمناسبت رحلت اين عالم بزرگ صادر فرمودند، چنين مىآورند:
«اين شخصيت والاى كهنسال در ميان مراجع عظام تقليد، يكى از موفقترين و سعادتمندترينها بود، سى دو سال مرجع تقليد، حدود هفتاد سال مدرس حوزه علميه قم و حدود هشتاد و پنج سال سرگرم فراگرفتن و آموختن فقه آل محمد عليهم السّلام بودند، و اولين مدرسه علوم دينى به سبك جديد را ايشان در قم تأسيس نمودند»[١].
آقاى كريمى جهرمى مىگويند از خود معظم له شنيدم كه مىفرمودند: گاهى در شبانه روز، چهار يا پنج درس مىگفتم[٢]، آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در عصر آيت اللّه بروجردى سه درس خارج مىگفتهاند، به طوريكه درس خارج ايشان از مفيدترين و جامعترين درسهاى حوزه علميه قم به شمار مىرود و نوع كسانيكه در آن حضور داشتهاند، افراد فاضل حوزه و داراى مراتب عاليه علمى هستند[٣]، حاج شيخ محمد واعظزاده خراسانى يكى از شاگردان
[١]- ٢٤ جمادى الثانى ١٤١٤ برابر با آذرماه ١٣٧٢.
[٢]- على كريمى جهرمى، پيشين، ص ١٢٢.
[٣]- آثار الحجة، ج ٢، ص ١٧٥.