انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٠٦ - ١ - مراكز و دوران تحصيل
مىكردم و صداى من بلند مىشد، ايشان توجه مىكردند كه من چه مىگويم و بدين ترتيب توجه خاصى از طرف استاد نسبت به شاگرد بوده است.»
آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در دوران تحصيل به جهت اينكه مطالب درس استاد را خوب تشريح، ارزيابى و تحليل كنند، از چند تن به عنوان هم بحث ياد مىكردهاند كه يكى از آنها مرحوم آيت اللّه آقاى سيد حسن فريد محسنى اراكى فرزند فقيه بزرگ حاج آقا مصطفى اراكى كه در سال ١٣١٩ ه ق در يك شهر اراك متولد شدهاند، معظم له طبق فرموده آقاى كريمى جهرمى در ماه رجب سال ١٤٠٦ ه ق در يك مجلس خوصصى فرمود كه هم مباحثهاش در اراك آقاى فريد بودهاند، وى زياد فكر مىكرد و بعد به مباحثه مىآمد و من در اثناء مباحثه مطالبى را مىگفتم و بر آنچه ايشان با فكر و دقت درست كرد بود اشكال و ايراد مىكردم، ايشان مىگفتند، شما خيلى سرعت انتقال داريد، من هم به وى مىگفتم شما هم در مطالب اهل فكر و تأمل هستيد[١]، آن عالم ربانى در ماه ربيع الثانى سال ١٣٩١ در سن هفتاد و دو سالگى در تهران از دنيا رفتند و جنازه شريفشان به نجف اشرف حمل شد و در كنار قبر پدرشان به خاك سپرده شد.
دومين نفر از هم مباحثههاى دوران تحصيل آيت اللّه العظمى
[١]- على كريمى جهرمى، پيشين، ص ٤٩.