انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٦١ - ه) ويژگىهاى اخلاقى آيت الله العظمى گلپايگانى قدس سره
در طول نود سال ادامه داشته است، آن مرجع بزرگ بقدرى به قرائت قرآن اهميت مىدادند كه علاوه بر تلاوتى كه شخصا در شبانهروز انجام مىدادند، در ماه مبارك رمضان مخصوصا يك ختم قرآن با خانواده محترمشان مىكردند، آقاى كريمى جهرمى در اين باره مىنويسد: يك وقتى از ايشان شنيدم كه مىفرمودند: «اين قرآنها را كه از ممالك و بلادهاى مختلف برايم مىفرستند- به عنوان دار القرآن- توفيقى است كه من هريك از اين قرآنها را بخوانم، تلاوت كنم و ختم نمايم[١]».
از ويژگيهاى بارز و مهم مرجع بزرگ شيعه، عشق و علاقه زايد الوصف به ساحت مقدس امام حسين عليه السّلام مىباشد، ايشان در تمام ايام محرم و صفر در ايام عزاداراى ديگر ائمه عليها السّلام در منزل مراسم سوگوارى برقرار مىكردند، و خودشان در غروب عاشورا شخصا بالاى منبر رفته و براى خويشاوندان مقتل مىخواندند، آنها هم براى اهل البيت عليهم السّلام گريه و زارى مىكردند. عشق و علاقه ايشان به حضرت سيد الشهداء عليه السّلام آنقدر زياد بوده كه فرزندشان مىگويند، در چند سال قبل كه در بيمارستان بسترى بودند و لباس بيمارى به تن داشتند، شخصيتهاى كشورى براى ملاقات مىآمدند، ايشان كه دوران نقاهت را مىگذرانيدند با همان لباس مخصوص بيماران آنها را مىپذيرفتند،
[١]- على كريمى جهرمى، پيشين، ص ١٩٤.