انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٠٣ - ١ - مراكز و دوران تحصيل
تأسيس حوزه علميه اراك اعزام نمائيد، آقا در جوابشان فرموده بود «من مىخواهم او را آقاى دنيا بكنم، شما مىخواهيد او را آقاى اراكش بكنيد!؟» و راضى به رفتن ايشان از قم نمىشوند، آيت اللّه حائرى نسبت به آيت اللّه العظمى گلپايگانى در دوران تحصيل خيلى علاقه نشان مىدادهاند، به طوريكه معظم له مىفرموده: «ايامى كه در حجره بودم، كسالتى پيدا كردم و سخت مريض شدم، مرحوم آقاى شيخ از منزل خودشان جوشانده درست كرده بودند و براى من به حجره آوردند نيز مىفرمودند: «عصرها مرحوم آقاى حاج شيخ عبد الكريم به مدرسه فيضيه مىآمدند و حجره ما وارد مىشدند و مىنشستند و اين برنامه ايشان بود و ازاينرو علما و بزرگان هم در همان ساعت به حجره ما مىآمدند و در آنجا جمع مىشدند» كوشش در امر تحصيل و شدّت علاقه استاد به شاگرد باعث شده بود كه وى را جزو اصحاب استفتاء قرار داده و تصحيح كتاب صلوة خود را به ايشان و آيت اللّه اراكى بسپارند[١].
مرجع بزرگ شيعه در دوران تحصيل با وجود مشكلاتى چون فقر، تنگدستى و از دست دادن پدر و مادر، جدّيّت و كوشش فراوانى كه از خود نشان مىدادند، مورد توجه بعضى از اساتيد حوزه قرار مىگيرند، ايشان در اين باره مىفرمودند:
[١]- ناصر الدين انصارى قمى، پيشين، ص ٢٤.