انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ٢٤٣ - رابطه دين و سياست
مقررات، شكل و محتوى حكومت و عامل اجراى قوانين و انتخاب بهترين حكومت و حكمران است چرا كه روحانيت هميشه خير و صلاح ممالك اسلامى و نظام مملكت را خواهان بوده و نسبت به وضع بعضى از قوانين از طرف هيأت حاكمه كه مخالف موازين شرع مقدس بوده اعتراض كردهاند، آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در اين باره چنين اظهار داشتهاند:
«... روحانيت غير از خير و صلاح مملكت و نجات ضعاف هدف ديگرى ندارد و به موقع وظايف خود را انجام مىدهند ... هيأت حاكمه را نصيحت مىكنم و تذكر مىدهم كه مصادر امور حق ندارند به عقايد ملت ايران بىاعتنايى كنند، حق ندارند در قانونگذارى دخالت كنند، اگر خودشان را مسلمان و حامى مذهب شيعه مىدانند چرا در مقابل احكام اسلام و فقه جعفرى خاضع نمىشوند ...[١]».
ايشان در رابطه با عدم جدايى دين از سياست و دخالت عالمان دينى در امور حكومتى و جعل قانون و مقررات از طرف حكومت، نسبت به وضع قوانين و اجراى مقررات، شكل و محتوى حكومت اعتراض مىكنند و مىفرمايند: «.. جعل قانون و مقررات آن هم برخلاف قوانين مقدسه اسلامى غير قابل اغماض و سبب تزلزل
[١]- مركز اسناد انقلاب اسلامى، پيشين، ص ١١٤.