انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ٢٢٨ - ٧ - مواضع آيت الله العظمى گلپايگانى قدس سره از بحران ١٣٥٦ تا پيروزى انقلاب اسلامى
پس از ورود او، شاپور بختيار چهره به ظاهر ملى داشت به نخست وزيرى منصوب شد، او نيز همانند دولتهاى پيشين به جنايت و خونريزى پرداخت، آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در تاريخ ٨ دىماه سال ٥٧ در اعلاميهاى خواسته ملت را از مبارزه، پايان حكومت پهلوى دانسته و چنين مىنويسند:
«... ملاحظه مىفرمائيد مملكت در تمام سطوح خود، در حال تعطيل و اعتصاب است، حوزههاى علميه، دانشگاهها، مدارس، بازار، كارخانجات، مؤسسات ملى و دولتى از قبيل فرهنگ، خصوصا شركت نفت همه دست از كار كشيدند تا بالاتفاق به اين وضع خطرناك ضد اسلامى بلكه ضد انسانى خاتمه دهند و خواسته همه اين است كه اين رژيم پايان پذيرد ...[١]».
ايشان در ادامه مخالفتهاى انجام گرفته، دولت بختيار را همانند دولتهاى خائن پيشين معرفى نموده و چنين اظهار مىدارند:
«... همه مىدانند كه دولت شما در اساس و انتصاب با دولتهاى خائن كه در اين ادوار پنجاه ساله نصب شدند جز اينكه قبل از صدور فرمان رأى تمايل گرفتهايد هيچ فرقى ندارد ...[٢]»
[١]- مركز اسناد انقلاب اسلامى، پيشين، ص ٦٢٤.
[٢]- همان، ص ٦٤٢.