انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٩٠ - ٤ - مواضع آيت الله العظمى گلپايگانى قدس سره پيرامون فاجعه فيضيه در فروردين ١٣٤٢
خشمگينانه عليه روحانيت بىهيچ دستاوردى به تهران بازگشت، با تمام مخالفتهغايى كه از طرف مراجع قم صورت گرفت، سرانجام رفراندوم در ششم بهمن ماه ١٣٤١ برگزار گرديد و بنابر اعلان رسانههاى گروهى پنج ميليون و ششصد هزار نفر به لوايح مذكور رأى مثبت دادند[١].
٤- مواضع آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه پيرامون فاجعه فيضيه در فروردين ١٣٤٢
شاه در ٢٣ اسفند ١٣٤١ طى سخنانى در پايگاه وحدتى دزفول، از مراجع و روحانيان به زشتى ياد كرد و نسبت به يك سركوب قريب الوقع هشداد داد[٢]، روز دوم فروردين ماه سال ١٣٤٢ كه مصادف با ٢٥ شوال ١٣٨٢ سالگرد شهادت امام صادق عليه السّلام بود، مجلس سوگوارى از سوى آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در مدرسه فيضيه برگزار گرديد، آن روز مأموران زيادى كه به طرز ناشناس با اتوبوس وارد قم شده بودند، پس از ناكامى از برنامههاى گذشته وارد مدرسه فيضيه شده و به ضرب و شتم طلاب و مردم شركتكننده در مجلس پرداختند، طلبهها نيز با استفاده از سنگ، آجر و چوب به دفاع از خود
[١]- جمعى از مؤلفان، پيشين، ص ٧٨.
[٢]- حميد روحانى، پيشين، ص ٣٠٩.