انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٦٩ - مواضع سياسى آيت الله العظمى گلپايگانى قدس سره
از شما اجازه بگيريم ...[١]»
دولت پهلوى در اواخر دهها ٣٠ تا اوائل دهه ٤٠، با اتخاذ استراتژى جديد، سعى فراوان نمود كه جامعه ايران را از بافت سنتى و مذهبى خارج كرده و كشور را به سمت و سوى مدنيزاسيون سوق دهد، اولين برنامه اصلاحى رژيم، اصلاحات ارضى بود كه در زمان دولت امينى با فشار و الزام آمريكا انجام گرفت، و آخرين آن، زمان دولت هويدا به عنوان فروش اقساطى زمين به كشاورزان بود، رژيم پهلوى، پس از رحلت آيت اللّه بروجردى قدّس سرّه به منظور كاستن توان رهبران مذهبى در ايران، به فكر انتقال نهاد مرجعيت از قم به نجف افتاد و بر اين اساس، همزمان با ايجاد زمينههاى مناسب براى اجراى تغييرات و اصلاحات مورد نظر آمريكا، در جهت تضعيف نهاد مرجعيت پرداخت، در اين راستا، شاه در مهرماه ١٣٤١ تصويب طرح انجمنهاى ايالتى و ولايتى را اعلام كرد كه در اين طرح، برخلاف قانون اساسى، شرايط انتخابكنندگان و انتخابشوندگان تغيير كرده و قيد اسلام در شرايط نامزدها و انتخابكنندگان برداشته شده بود، سوگند به كتاب آسمانى، جاى سوگند به قرآن را گرفته بود و براى نخستين بار، حق رأى به زنان داده شده بود، اين لايحه در مرحله اول با
[١]- على كريمى جهرمى، خورشيد آسمان فقاهت و مرجعيت، قم: دار القرآن الكريم، ١٣٧٣، ص ٧٤.