انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١١٤ - ٣ - آيت الله العظمى العظمى حائرى يزدى قدس سره
من نگاه كردم ديدم روى آن لوح نوشته: «اذا تهاجمت عليكم الفتن فعليكم بالشيخ عبد الكريم» بعد كه اين خواب به حاج شيخ عبد الكريم رسيد، آقاى شيخ به حجره من آمدند و فرمودند: اگر از رؤياهاى صادقه باشد، بايد خود را براى چماق آماده كرد- زيرا آن موقع رژيم پهلوى روى كار آمده و مسلط بر امور شده بود[١]. آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه حدود نوزده سال از محضر پرفيض آيت اللّه حائرى استفاده كردهاند و براثر تحقيقات عاليه و تلاش فراوان كه در دروس فقه و اصول و ... از خود نشان دادهاند توانستند مورد توجه استاد قرار بگيرند، تا آنجا كه آيت اللّه حائرى ايشان را جزء اصحاب استفتاء خود قرار داد، شدّت علاقه استاد به شاگرد آنچنان زياد بود، كه آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه به دعوت ايشان به قم مىآيند.
آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه درباره اواخر عمر شيخ عبد الكريم حائرى چنين نقل مىكنند: «مرحوم آقاى شيخ در اواخر عمر بسيار ناراحتى كشيدند، زيرا فشار رژيم پهلوى زياد شده بود و همچنان كه ايشان راه بين مدرسه فيضيه تا منزل را طى مىكردند و از درس بر مىگشتند، عدهاى از اهل علم را مىديدند كه به دست مأموران رژيم افتاده و اينها را مىبرند تا خلع لباس كنند و از آنطرف گاهى مىشنيدند كه عدهاى از روحانيون بعضى شهرها در جلسهاى كه به
[١]- همان، ص ٢٩.