انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٠٢ - ١ - مراكز و دوران تحصيل
سال ١٣٤٠ ه ق در محضر آيت اللّه العظمى حائرى در اراك درس فقه و اصول را مىخوانند، ولى با مهاجرت آيت اللّه العظمى حائرى به قم در سال ١٣٤٠ ه ق و انتقال حوزه علميه به اين شهر، طى دعوتى كه استاد از شاگرد انجام مىدهند، آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه در سن ٢٤ سالگى به قم آمده و در مدرسه فيضيه ساكن مىشوند[١]، معظم له در اين باره مىفرمايند:
«مرحوم آقاى حاج شيخ عبد الكريم بدوا در اراك تأسيس حوزه كردند و بعد به قصد زيارت سفر به قم نمودند و در همان سفر بنا شد كه در قم بماند و همان وقت نامهاى به من مرقوم فرمودند كه هنوز هم موجود است و در آن نامه نوشته بودند: «اگر مايليد به قم بيائيد، نان جوى پيدا مىشود و باهم مىخوريم، من در پى نامه ايشان حركت كرده و به قم آمدم[٢]».
خطيب مشهور مرحوم حجة الاسلام و المسلمين آقاى انصارى قدّس سرّه فرموده بودند:
«زمانى اراكيها آمده بودند و از مرحوم آقاى حائرى درخواست مىكردند كه آيت اللّه العظمى گلپايگانى را براى اداره امور دينى و
[١]- همان، ص ٢٢.
[٢]- همان، ص ٢٧.