انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت - امامى، محمدمهدى - الصفحة ١٠٠ - ١ - مراكز و دوران تحصيل
دنيا مىرود، در نتيجه اين كلاس تعطيل مىگردد.
اما آيت اللّه با اراده راسخ و استوار به تحصيل ادامه داده، از گوگد جهت فراگيرى بيشتر علوم اسلامى راهى شهر گلپايگان شده و نزد علماى آن ديار مشغول تحصيل مىشوند. اين وضعيت مدتى بدين منوال مىگذرد، ايشان در خلال اين چند سال سفرى به خوانسار نموده و قريب به يكسال در مدرسه علميه خوانسار- مدرسه گوهر خانم دختر شاه سليمان صفوى- ساكن و به تحصيل علوم دينى اشتغال داشتهاند، آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدّس سرّه درباره اين دوره از زندگى علمى خويش چنين بيان مىكنند.
«اين دوره، زمان سختى و ابتلائات مختلف بود، از يك سو پدرم را از دست داده بودم و از سوى ديگر گرانى شديد مرا و بستگان را تحت فشار قرار داده بود. عصر جمعه مقدارى نان محلى برداشته و پياده روانه گلپايگان مىشدم و در منزل خويشان مىماندم و در طول هفته درس مىخواندم و عصر چهارشنبه به سوى «گوگد» مراجعت مىكردم ... سفر من به خوانسار قبل از رسيدن به سنّ بلوغ بوده و بلوغ من در آنجا واقع شد و ياد دارم كه آن ايام سخن از رساله عمليه مرحوم آيت اللّه العظمى آقا سيد محمد كاظم يزدى صاحب الغروة الوثقى بود كه به تازگى