مثنوى بلند عشق (پژوهشى در صدور و محتواى زيارت جامعه كبيره) - يدالله پور، بهروز - الصفحة ٥٠
خداوند مبدأ عالم هستى است اما به فرشتگان مأموريت داده است، همچنان كه خداوند در قرآن مجيد مىفرمايد:
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها»[١]؛ «خداوند جان انسان را هنگام مرگ دريافت مىكند».
و در آيه ديگر مىفرمايد:
«قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ»[٢]؛ «بگو فرشته مرگ جام شما را مىگيرد ...».
اينها تضاد و تناقض نيست بلكه هر آنچه ملائكه انجام مىدهند به اراده خداوند است.
حال اگر در روز قيامت، مامورانى از فرشتگان دستور يابند تا به حساب مردم رسيدگى كنند آيا اين با توحيد منافات دارد؟ و اگر بگوئيم ائمه معصومين عليهم السلام به اذن و فرمان خداوند سبحان، حساب بندگان را مىرسند و خلائق به سوى آنان مىآيند و حساب مردم به اذن اللَّه و به فرمان خدا با شماست آيا با توحيد منافات دارد؟![٣]
اين تعبير منافاتى با توحيد ندارد چرا كه به اذن حضرت پروردگار و به دستور حضرت حق است و چه بسا ائمه عليهم السلام بالاتر از فرشتگان حسابرس مىباشند.
٥. طبق آيات قرآن مجيد، خداوند سبحان فرشتگان و پيامبران و اولياء خويش را به عنوان گواهان روز قيامت قرار داده است و نيز فرشتگان را مأمور حسابرسى و عذاب و ... قرار داده است و اين منافاتى با حسابرسى خداوند ندارد و با توحيد منافاتى ندارد و با آيات و روايات نيز سازگار است.
[١] - زمر( ٣٩)، آيه ٤٢.
[٢] - سجده( ٣٢)، ١١.
[٣] - پرتوى از زيارت جامعه كبيره، مكارم شيرازى، ص ٥٤.