مثنوى بلند عشق (پژوهشى در صدور و محتواى زيارت جامعه كبيره) - يدالله پور، بهروز - الصفحة ٥٥
آفريد».
حضرت امام خمينى يكى از بزرگان اهل معرفت و حقيقت است كه يگانه راه استفاده موجودات از مقام غيب احدى را مجرا و مجلاى انسان كامل مىداند:
«تمام دايره وجود از عوالم غيب و شهود ريزهخوار نعمت آن سرور هستند و آن بزرگوار واسطه فيض حق و ربط بين حق و خلق است و اگر مقام روحانيت و ولايت مطلقه او نبود، احدى از موجودات لايق استفاده از مقام غيب احدى نبود و فيض حق عبور به موجودى از موجودات نمىكرد و نور هدايت در هيچ يك از اين عوالم ظاهر و باطن نمىتابيد»[١].
و در كتاب شريف «مصباح الهدايه الى الخلافه و الولايه» آمده است:
«اگر عين ثابت انسان كامل نباشد هيچ عينى از اعيان ثابته ظاهر نمىگردد و اگر ظهور اعيان ثابته نباشد هيچ يك از موجودات عينى خارجى ظاهر نمىشود و فيض وجود را دريافت نمىتواند كرد بنابراين با عين ثابت انسان كامل است كه اول به آخر متصل شده و آخر به اول مرتبط مىشود».[٢]
بنابراين مقصود از آغاز بودن ائمه اطهار عليهم السلام وساطت خلقت نورى ايشان در خلقت ساير موجودات از جانب خداوند متعال است. و براى تحقق هستى و جريان فيض در عالم، واسطه فيض و مجراى آن، ضرورتى انكارناپذير دارد. كه روايات متعددى نيز بر آن اشاره و دلالت دارد.
مرحوم صدوق در كتاب اكمال الدين با اسناد از امام رضا عليه السلام نقل مىكند كه حضرت فرمود: «ما ائمه حجتهاى خداوند بر روى زمين و جانشينان وى در ميان بندگانش و امانت داران سرّ الهى هستيم ما ائمه كلمه تقوا و ريسمان محكم و گواهان خداوند و برگزيدگان وى در ميان بندگانش هستيم به سبب وجود ما
[١] - آداب الصلوه، امام خمينى، ص ١٥٠.
[٢] - مصباح الهدايه، امام خمينى، ص ٧٠.