مثنوى بلند عشق (پژوهشى در صدور و محتواى زيارت جامعه كبيره) - يدالله پور، بهروز - الصفحة ٣٩
در هر دو مورد جريان فرهنگى اجتماعى خاصى را پديد آورده و موجب دورى از حقيقت مىشود.
در تاريخ اسلام شايد شكلگيرى جريان غلوكنندگان (غاليان) در دهههاى نخست آن است مقابله امام على عليه السلام با كسانى كه وى را در حد خدا معرفى مىكردند نشانگر آن است كه امامان معصوم عليهما السلام از همان آغاز با اين جريان نادرست و باطل مبارزه كردهاند. متأسفانه در سالهاى اخير مشاهده مىشود برخى افراد در مقام مداحى و ثناخوانى خود را علىاللهى، زهرااللهى، و حسيناللهى و ... معرفى مىكنند و در مجالس و محافل عمومى اين شعارها را به صورت رسمى و علنى مطرح مىسازند و انگيزه اصلى آنان، تحريك احساسات، اشك گرفتن از مردم و امثال آن است و گمان مىكنند كه اين كار خدمت به اهلبيت عصمت و طهارت است. اين افراد بايد توجه داشته باشند كه اين كارها؛ اولًا، بهانه به دست دشمنان و مغرضان مىدهد و زمينه سوء استفاده آنها مىشود و در نتيجه نه تنها خدمت به اهلبيت نيست بلكه خيانت به آن پيشوايان و خيانت به مردم و مذهب آنان است.
ثانياً، اين قبيل كارها اساساً با شيوه و مرام اهلبيت در تضاد است.[١]
امام صادق به يكى از اصحاب خود فرمود: «بناى بيش از حد واندازه نسازيد كه ويران مىشود يعنى درباره ما هر چه مىخواهيد بگوييد ليكن از حد مخلوق بودن بالا نبريد».[٢]
[١] - ادب فناى مقربان، جوادى آملى، ج ١، ص ٧٨.
[٢] - بحارالانوار، ج ٢٥، ص ٢٧٩.« يا اسماعيل! لاترفع النباء فوق طاقته فينهدم اجعلونا مخلوقين و قولوا فينا ما شئتم».