گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ١٦٣ - ٣ - بدگمانى حكومت نسبت به مردم
دوازده نامه آمده بود كه مواظب فلانى باشيد و او را تحت نظارت بگيريد، تا دست از پا، خطا نكند؛ اگر حركتى از او ديديد فورا بگيريد و زندانى نماييد. اين بود وضعيت آنزمان، بهجاى اينكه متوجه ترقى و استقلال كشور باشند، نسبت بهمردم سختگيرى مىكردند. استخبارات حكومتى در آن زمان فقط براى اين معاش مىگرفتند كه هر روز از مردم گزارش بدهند و رفتار و حركات مردم را شديدا كنترل داشته باشند. آنها جز گزارش بيهوده، كار ديگرى نداشتند. من در قندهار يك مسجد ساخته بودم، هر روز گزارش مىدادند كه فلانى، در قندهار يك مسجد و يك حسينيه درست كرده است. پاكستانىها به او پول مىدهند، فلانىها به او كمك مىكنند. فلانى با ايران و پاكستان، ارتباط دارد.
بههرحال، من فعلا قسم ياد مىكنم كه يك افغانى براى ساخت مسجد و حسينيه و مدرسه قندهار، نه از ايران براى ما آمد و نه از پاكستان. نه با دولت ايران ارتباط داشتم و نه با دولت پاكستان؛ اما اين گزارشها، براى حكومت مىرفت. بعضىهاى كه در ادارات دولتى كار مىكردند و نسبت بهمن علاقه داشتند اين گزارشات را برايم صحبت مىكردند. مردم در يك اختناق بسر مىبردند. حكومت نسبت بهمردم، بدبين بود و مردم نيز، از