گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ١٥٠ - علل ناكامى مجاهدين بعد از پيروزى
مجبور شدند كه راه فرار از افغانستان را در پيش گيرند، هرچند به ضرر آنها تمام شود؛ آنها از هر جهت، اميد خود را از دست داده بودند و مأيوسانه، راه فرار از جنگ را انتخاب كردند. نتيجه بحث ما همان شد كه قبلا خدمت شما عرض كردم؛ يعنى هم علل و انگيزهى تجاوز شوروى را براى شما بيان كردم و هم علل خروج آنها را از كشور، براى شما صحبت نمودم.
علل ناكامى مجاهدين بعد از پيروزى
در أخير مىخواهم يك موضوع ديگر را نيز خدمت شما عرض كنم و آن اينكه وقتى شوروى از كشور ما خارج شد و قدرت به دست مجاهدين افتاد، چرا مجاهدين، نتوانستند حكومت كنند؟ چرا مجاهدين نتوانستند حكومت اسلامى را اقامه كنند؟ در حالىكه مردم نيز از آنها حمايت مىكردند. دراين مورد بايد گفت: كه غربىها نگذاشتند؛ آنها در كابل آمدند و من نيز با آنها در ارگ رياست جمهورى صحبت نمودم. گفتم: چرا براى حكومت مجاهدين كمك نمىكنيد؟ جواب درست برايم نمىگفتند، گاهى مىگفتند: كمك مىكنيم، گاهى مىگفتند: جنگ است. هميشه تعلل مىكردند؛ ولى در مجموع معلوم شد كه آنها نمىخواستند به حكومت مجاهدين كمك كنند.