گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ١٤٩ - سياست غربى ها عليه شوروى
بود. حالا از مجاهدين اگر كشته مىشدند، به آنها ضررى وارد نمىشد و تازه به نفع خود مىدانستند.
سياست غربىها عليه شوروى
غربىها، نسبت به شوروىها كينه داشتند و مىخواستند، انتقام جنگ ويتنام را از آنها پس بگيرند و قدرت شوروى را ضعيف كنند. لذا نمىگذاشتند كه شوروى، از كشور ما خارج شوند. آنها كشته شدن هردو طرف را به نفع خود مىدانستند. اين موضوع را تحليلگران گفتهاند و من شخصاً، به آن يقين ندارم؛ ولى دور از واقعيت هم نيست؛ زيرا آنها توان جنگى خود را چند سال قبل از دست داده بودند و در همان موقع مىخواستند خارج شوند؛ ولى غربىها بهانه گيرى مىكردند و مانع خروج آنها از افغانستان مىشدند. يعنى براى امضاى قرارداد فى مابين، غربىها تعلل مىنمودند. البته اين قرارداد بين كشورهاى غربى و شوروى نوشته شده بود و مجاهدين در اين قرار داد، حضور نداشتند و حتى با اين قرار داد مخالفت هم داشتند.
بههر صورت، شوروىها سرانجام، در ٢٦ دلو ١٣٦٧ افغانستان را ترك كردند و توان باقى ماندن را در اين كشور نداشتند. يعنى در واقع شوروىها،