گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ٩٢ - پيام هاى هفتم و هشتم ثور
تمام اينها دروغ است و جهان سياست مردم را فريب مىدهند. ما بايد بهفكر خود باشيم. يك وقتى در شهر قندهار رايج بود كه اگر شخص مسلمانانى، به هموطنان هنود خود مىرسيد، بهجاى سلام، مىگفت: (دولت زياد) يك نفر مسلمان، روزى به يك هندو گفته بود كه دولت زياد؛ هندو در جواب او گفته بود كه آقا خود را نگهدار! مواظب خود باش. لازم نيست براى دولت دارى من، دعا كنى.
در واقع چنين است كه ما بايد مواظب خود باشيم، هركس بهفكر خويش است، تو هم بهفكر خود باش! ما بايد از نظر معنويت، خود را تا حدى تقويت كنيم كه هفتم ثور، دوباره برما تكرار نشود. هفتم ثور، براى ما، مايهى ننگ و عار است؛ اما هشتم ثور، مايهى عزت و سر افرازى ماست. هفتم ثور، از غفلت و بىخبرى ما، به وجود آمد؛ ولى هشتم ثور، از غيرت و ايمان ما، از احساس مسئوليت و همبستگى ملى ما، به وجود آمد. وقتى اين هردو روز را يكجا كنيم، دو پيام دارد؛ يكى پيام مثبت و ديگرى پيام منفى. ما بايد براى استفاده درست از پيامهاى مثبت هشتم ثور، شرايط ذيل را مراعات نماييم.
١- ما بايد بهدين خود پابند باشيم؛ زيرا دين ضامن استقلال و حاكميت ملى ما و باعث صميميت و برادرى ما است. ما بايد