گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ٨٨ - پيام هاى هفتم و هشتم ثور
گفتم: در ولايات هرات و مزار كه جنگ نيست؛ ساكت شدند و حرفى براى گفتن نداشتند تا مرا فريب دهند.
پيامهاى هفتم و هشتم ثور
سؤال: حضرت آيت الله، همانگونه كه همهى ما مىدانيم، از باب اتفاق، دو قضيه كاملًا متضاد، كه هر كدام از خود، فلسفه و موضوع جداگانه دارد و درعين حال، در كنار هم واقع شده است آنان عبارتاند، از روز هفتم و روز هشتم ثور. هفتم ثور، روزى بسيار سياه و ننگين در تاريخ كشور ماست؛ ولى برعكس آن، روزى هشتم ثور، مايه عزت و سر بلندى براى كشور و ملت ما است. لطفا بفرماييد كه اين دو روز، چه پيامهايى را براى ملت مجاهد افغانستان دارد؟
جواب: پيام روز هفتم ثور اين است كه ما در دنيايى زندگانى مىكنيم، كه بهدور از دين و اخلاق انسانى است؛ يعنى روح طغيانگر ماديت، دراين دنيا حكومت مىكند و اين دنيا، دنيايى خورد و بُرد است و دنيايى جنگل. هركسى كه ضعيف بود، بايد پايمال شود. بهعبارت ديگر، انسان ضعيف حق زندگى كردن در چنين دنيايى را ندارد. دنياى آكل و ماكول! مىخواهم