گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ٥٧ - علل و انگيزه تجاوز شورى
١- مهترين اعتماد شوروىها برهمان شيوه و رفتارى بود كه هميشه از آن استفاده مىكردند؛ قرار اطلاعى كه براى ما مىرسيد، آنها مىگفتند: مشكلى وجود ندارد، ما ده سال در افغانستان صبر مىكنيم و سرانجام مردم از جنگ خسته مىشوند و مانند ملتهاى آسياى ميانه بهما تسليم مىشوند.
٢- اعتماد آنها بر قدرت، به اسلحه و به مهمات مدرنشان بود.
٣- علت ديگرمشكلات درونى كمونيستها بود، كه در بين خود اختلاف داشتند؛ لذا آنها طبق معمول، فرا فكنى مىكردند و هر ده سال يكبار، بر يك كشور ضعيف حمله مىكردند، تا مشكلات درونى آنها را پرده پوشى كند و يا اينكه مشكلات بيرونى سبب تخفيف اختلافات داخلى آنها. شود.
٤- موضوع استثمار و استعمار، عامل ديگرى تجاوز كمونيستها بود. معمولا كشورهاى زورمند، هميشه علاقه دارند تا سرزمينهاى ديگران را تحت سيطره خود درآورند و ملتهاى آنها را مورد ظلم و استثمار خود قرار دهند. اين موضوع از طبيعت