گوشهاى از تاريخ جهاد مردم افغانستان از نگاه حضرت آيت الله محسنى - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ١١٥ - روياى بى تعبير شوروى در افغانستان
براى روسهاى گدا، كه هيچ چيز نداشتند بسيار مهم بود و يكى از علل تجاوز شوروى بر كشور ما همين موضوع بود.
٧- انگيزه ديگر تجاوز شوروى در افغانستان اين بود كه آنها فكر مىكردند مردم ما بىسواد، فقير وعقب افتاده هستند و با اين فقر علمى و فقر اقتصادى اين مردم نمىتوانند براى آنان مزاحمت جدى ايجاد كنند؛ ممكن است چند روزى داد و فرياد كنند؛ ولى زود ساكت مىشوند و كشورهاى منطقه نيز بخاطر اين مردم عقب افتاده خودرا به درد سر نمىاندازند. لذا افغانستان يك لقمهى مُفت و مجانى براى شوروىها محسوب مىشد و به همين علت دست تجاوز بهكشور ما درازكردند.
٨- هدف ديگر شوروى اين بود كه فرا فكنى كنند و با تجاوز خود در افغانستان مىخواستند بر مشكلات داخلى خود سرپوش بگذارند. چند روزى بيايند، در افغانستان مانور نظامى انجام دهند، تا كشورهاى جهان متوجه مشكلات و اختلافات داخلى كمونيستها نشوند. از طرف ديگر بهمردم تحت تسلط خود نيز بفهماند كه تا چند سال ديگر آنها همهى جهان را مىگيرند و اين يك زنگ خطرى بود براى اسلام گرايان.