معارف اسلامى (مهدى موعود و فضايل رمضان و شبهاى قدر) - محسنى، شيخ محمد آصف - الصفحة ١٣٣ - استفاده هاى غير عقلايى
مسلمانان تاكنون از قرآن چيزى زياد و مهمى را نفهميدهايم! تنها چيزى كه ما از قرآن استفاده مىكنيم؛ قرآن را براى مريض مىبريم كه بر سر خود بكشاند، فقط اين را دانستيم كه دعا كنيم، خدا بحق اين قرآن مريض مرا شفا بدهد، از قرآن به جاى دوا (دارو) استفاده مىكنيم. قرآن را مىبريم بالاى قبر مردهها مىخوانيم تا به بهشت بروند. ما فكر مىكنيم كه قرآن براى مردهها خوب است تا براى آنان تلاوت شود. براى مريضها خوب است كه بخوانيم و" چُوف" كنيم. بدبختانه كار ملاهاى ما نيز همين است كه آيه قرآن را بخوانند و در صورت مريض" چُوف" كند. وقتى خود ملا مريض شود، بر خود" چُوف" نمىكند، پيش داكتر مىرود و به داكتر مراجعه مىكند؛ اما براى مردم عوام، كار دوا (دارو) فروش را انجام مىدهد.
قرآن براى اين نازل نشده است كه فقط براى دفع اجنه از آن استفاده كنيم؛ بعضى از مردم عوام مىگويد: در خانه ما" جن" آمده، زود قرآن را بياوريد. ملاى تعويذ نويس را بياوريد كه جن را از خانه ما بيرون كند! اينها كار مردم عوام است و الّا قرآن نه براى" جن" نازل شده است و نه براى" جن" ستيزان. قرآن نه براى مردهها نازل شده است و نه براى مريضها؛ بلكه قرآن براى كمال بشر نازل شده است و مىخواهد بشريت به كمال لايق خود برسند. انسان به عنوان يك انسان فيزيكى به درد نمىخورد، انسان، بايد انسان عقلانى شوند، در مرحله هوسها بايد انسان