خمس دستور مهم اسلامى، مطابق فتاواى مكارم شيرازى - مكارم شيرازى، ناصر - الصفحة ٢٨ - ٥ آيا قرار دادن خمس براى سادات، تبعيض است؟
«زكات» چيزى مصرف كنند، و به جاى آن مىتوانند تنها از همين قسمت خمس استفاده نمايند.
٣. اگر سهم سادات كه نيمى از خمس است، بيش از نياز سادات باشد، بايد آن را به بيتالمال ريخت. همان طور كه اگر سهم سادات كفايت آنها را ندهد، بايد از بيت المال و يا سهم «زكات» به عنوان ناچارى به آنها داد. با توجّه به جهات سهگانه فوق روشن مىشود كه در حقيقت هيچگونه تفاوت از نظر مادّى ميان سادات و غير سادات گذارده نشده است.
نيازمندان غير سادات مىتوانند مخارج سال خود را از محلّ زكات بگيرند ولى از خمس محرومند، و نيازمندان سادات تنها مىتوانند از محل خمس استفاده كنند اما حق استفاده از زكات را ندارند. در حقيقت دو صندوق در اينجا وجود دارد، «صندوق خمس» و «صندوق زكات» و هر كدام ازاين دو دسته تنها حق دارند از يكى از اين دو صندوق استفاده كنند آن هم به اندازه مساوى يعنى به اندازه نيازمندى يك سال.
تنها سؤالى كه پيش مىآيد، اين است كه اگر هيچگونه تفاوتى از نظر نتيجه ميان اين دو نبوده باشد، اين برنامه چه ثمرهاى دارد؟
پاسخ اين سؤال را نيز با توجّه به يك مطلب مىتوان دريافت، و آن اين كه ميان خمس و زكات تفاوت مهمّى وجود دارد و آن اين